پنج شنبه ٢٧ مرداد ١٤٠١ - 
1 2 3
 
منو اصلی
صفحه اصلي > واحد های تابعه > مرجعیت علمی  

بسمه تعالی

پیگیری بحث مرجعیت علمی به طور جدی از سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قالب طرح تحول و نوآوری در آموزش آغاز گردید. مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه از ابتدا با مسوولیت مدیریت اجرایی طرح تحول امور را پیگیری می نماید. از سال 1398 به طور رسمی با آغاز عملیات طرح مرجعیت علمی مرکز دست اندرکار اجرا و پیگیری آن بوده و تاکنون اجرای آن را دنبال می نماید.

طی دو دهه اخیر اغلب اسناد سیاستی بالا دستی کشور به لزوم ماموریت محوری و تمرکز و تمایز نهادهای علمی به منظور نیل به مرجعیت علمی تاکید داشته اند، که از جمله می توان به قانون های برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور و نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد.

ادبیات معاصر تحول در آموزش علوم پزشکی کشور نیز مملو از واژه هایی مانند مزیت رقابتی، ماموریت محوری، تمایز رسالت، قطب علمی، ماموریت ویژه، و مرجعیت علمی است که هر یک بطور ضمنی به مفهومی مشترک اشاره دارند.

دانشگاه های علوم پزشکی با داشتن مزیت های رقابتی فراوان از امکانات بالقوه متنوعی برای تبدیل شدن به قطب های علمی در سطح کلان منطقه ای و ملّی برخوردار می باشند. این دانشگاه ها با برنامه ریزی متمرکز و حمایت های ستادی می توانند در برخی از حوزه های علمی رهبری خود را حتی در سطح بین المللی تثبیت نمایند.

نقطه شروع یک نهاد دانشی  برای حرکت به سمت مرجعیت علمی می تواند مزیت رقابتی علمی نسبت به نهادهای دانشی همتا باشد که به آن نهاد دانشی این جسارت و اعتماد به نفس را می دهد که در رقابت با نهادهای دانشی رقیب برگ برنده را در دست دارد و می تواند با تلاش به جایگاه و رتبه برتر در میان این نهادها دست یابد. اگرچه وجود مزیت رقابتی، یک نهاد دانشی را در آغاز مسیر در جایگاه بهتری قرار می دهد ولی به هیچ وجه تضمین کننده نتیجه این رقابت نمی باشد و در بسیاری از موارد رقبایی که ابتدا در جایگاه پایین تری قرار داشته اند با هدف گذاری، برنامه ریزی و تلاش مضاعف می توانند  نتیجه این رقابت را به نفع خود تغییر دهند.

به همین منظور طرح مربوط به مرجعیت علمی در مرکز ملی نصر با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کلید زده شد و تا این لحظه اقدامات ذیل در سطح دانشگاه عملیاتی شده است:

1.      در آذرماه 1398 گردآوری اطلاعات مربوطه از سطح دانشگاه های کشور توسط مرکز نصر آغاز شد و اطلاعات در قالب فرم های طراحی شده، بعد از گردآوری محیطی در سطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موارد تکمیل و ارسال گردید.

2.      در آبان ماه 1399 مبتنی بر سه شاخص (1) ارزیابی درونی دانشگاه که در بند 1 به آن اشاره شد، (2) شاخص استخراجی مبتنی بر داده های سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی و (3) شاخص استخراجی از بانک اطلاعات سایول که مبتنی بر داده های بانک های اسکوپوس و ساینس دایرکت است، مزیت های رقابتی حوزه های مختلف علوم پزشکی برای هر دانشگاه، در قالب مستندی موسوم به کتاب قرمز برای دانشگاه ها ارسال گردید تا حوزه های مورد نظر خود به منظور تمایز رسالت آکادمیک را مشخص نمایند.

3.      دانشگاه متعاقب بررسی "کتاب قرمز"در آذر 1399 حوزه های دانشی مورد نظر خود به منظور تمایز را نهایی نموده و برای مرکز ملی نصر اعلام کرد. ضمن آن که در این فاصله نقدهای خود را نیز جهت بهبود امر ارسال نموده است.

4.       در دیماه 1399 با لحاظ اولویت های مدنظر دانشگاه کتاب قرمز ویرایش شده و مجددا با عنوان "کتاب زرد" برای دانشگاه ها ارسال گردید و از آنها خواسته شد، تا نقشه راه خود را برای نیل به مرجعیت در حوزه‌های تمایز در نظر گرفته شده ارسال نمایند.

5.      بر اساس انتخاب 16 حوزه دانشی انتخاب شده نقشه راه بیشتر حوزه ها تدوین و در فروردین ماه 1400 و پیوست های بعدی، برای مرکز ملی نصر ارسال گردیده است؛ این حوزه ها به این قرار است:

1 چشم پزشکی
2 بیماری های ریه/ ریه کودکان
3 چاقی و سندروم متابولیک
4 اختلالات غدد تولید مثل
5 بیماری های تیرویید
6 علوم تغذیه
7 بهداشت مواد غذایی
8 حوزه داروسازی/ فارماکوگنوزی
9 فوریت ها و سلامت در بلایا
10 جراحی کلیه و مجاری ادراری
11 بیماری های عفونی/ عفونی کودکان/ مایکوباکتریوم توبرکولوزیس
12 طب فیزیکی و توانبخشی
13 سم شناسی بالینی و مسمومیت ها
14 سم شناسی بالینی و مسمومیت ها
15 زیست فناوری پزشکی و سلول های بنیادی
16 اندودانتیکس

6.       طرح های تحقیقاتی مرتبط با حوزه های فوق الذکر طراحی و جهت اخذ گرنت برای مرکز ملی نصر ارجاع گردیده است.

7.      متعاقب مراحل پیشین، فعالیت که هم اکنون دانشگاه در پیش دارد، برنامه ریزی راهبردی نیل به مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. معاونت آموزشی دانشگاه با محوریت مرکز مطالعات و توسعه عملیات مربوط به تدوین برنامه راهبردی را آغاز کرده است، که مراجعان محترم می توانند از طریق همین پایگاه پیشرفت آن را رصد نمایند.

 

نقشه راه مرجعیت حوزه های تمایز

((جهت مطالعه نقشه راه مرجعیت هر حوزه روی عنوان مربوطه کلیک بفرمایید. ))

1 بیماری های تیرویید
2 تولید مثل
3 چاقی سندروم متابولیک
4 چشم قطب جامع
5 طب فیزیکی و توانبخشی
6 قطب جامع سم شناسی بالینی
7 نقشه راه تکميل شده قطب جامع بهداشت مواد غذایی
8 نقشه راه تکميل شده قطب جامع علوم تغذیه
9 نقشه راه قطب بالقوه چاقی و سندروم متابولیک

مستندات مربوط به مرجعیت علمی برای دریافت مطالب لطفا روی متن مربوطه کلیک بفرمایید.

کتاب سبز: مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کتاب زرد-مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

برنامه ریزی نیل به مرجعیت علمی

پروپوزال مرجعیت علمی

اطلاعات بیشتر در مورد طرح مرجعیت علمی

کتاب سوم - تعیین مزیتهای رقابتی دانشگاه ها در موضوعات علمی

کتاب اول - مفاهیم ، واژگان و تعاریف

مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی

کتاب دوم - تعیین مزیتهای نسبی دپارتمانها و گروه های آموزشی

حوزه های راهبردی دانش و فناوری سلامت در جمهوری اسلامی ایران

پیوندهای مهم
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پایگاه اطلاع رسانی دولت

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
 
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
آدرس : تهران - بزرگراه شهید چمران خیابان یــمن - خیابان شهید اعــرابی جنب بیمارستان آیت الله طالقانی - ساختمان شماره یک - طبقه هفتم

تلفن : 22439919- 021
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.