
شرح وظایف مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی :

بنام خدا
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي
معاونت آموزشی
مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي
آئين نامه شرح وظايف مراكز و دفاتر مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كشور
مقدمه
مراكز و دفاتر مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC) به عنوان كانون هاي تفكر و نوآوري در راستاي ارتقاي كيفي آموزش در دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كشور راه اندازي شده و فعاليت هاي متنوعي را در راستاي رسالت و اهداف خود انجام مي دهند. به موجب اين آئين نامه شرح وظايف مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاههاي علوم پزشكي(EDC) و دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها (EDO) با توجه به سياست ها و اولويت ها بشرح زير تبيين مي گردد .
ماده 1- تعاريف
منظور از مركز مطالعات در اين آئين نامه؛مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكيEducation Development Center,EDC))و دفتر توسعه؛ دفتر توسعه آموزش دانشكده ها (Office,EDO Education Development)است .
ماده 2-وظايف و فعاليت هاي اصلي مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي
1- مشاركت در تصميم سازي سياست هاي آموزشي نهادهاي سياست گذار دانشگاه اعم از شوراي آموزشي دانشگاه، شوراي دانشگاه ، هيات رئيسه ، هيات امناء و هيات مميزه دانشگاه .
2- ارائه مشاوره به معاون آموزشي دانشگاه براي برنامه ريزي و عملياتي كردن برنامه ها و سياست هاي كلان آموزشي دانشگاه.
3- عضويت و شركت فعال در جلسات شوراي آموزشي و پژوهشي دانشگاه.
4- ارائه گزارش فعاليت ها به تصميم گيرندگان آموزشي در سطح دانشگاه و وزارت متبوع.
5- همكاري با EDCدانشگاه هاي علوم پزشكي به منظور تبادل تجربيات ، اطلاعات و بهره مندي از پتانسيل هاي موجود در هر مركز.
6- طراحي و مديريت برنامه هاي نوآورانه آموزشي در زمينه روش تدريس ، ارزشيابي ، مشاوره و رهبري و مديريت در محدوده اختيارات دانشگاه و مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه.
7- پايش ، ارزشيابي ، معرفي و انتشار برنامه هاي نوآورانه در حوزه علوم پزشكي در سطح ملي و بين المللي.
8- نيازسنجي آموزشي اعضاء هيات علمي .
9- توانمندسازي اعضاي هيات علمي در حيطه هاي مختلف آموزش علوم پزشكي بر اساس نتايج نيازسنجي، سياست ها و اولويت هاي آموزشي دانشگاه.
10- توانمند سازي ، حمايت و هدايت دفاتر توسعه دانشكده ها)(EDOو و احدهاي توسعه آموزش بيمارستانها در اجراي وظايف و برنامه هاي مربوطه.
11- توانمندسازي مديران آموزشي دانشگاه اعم از معاونين آموزشي دانشگاه ،دانشكده ، بيمارستان ها و گروههاي آموزشي در زمينه رهبري و مديريت آموزشي.
12-برنامه ريزي درسي در چارچوب اختيارات داده شده به دانشگاههاي علوم پزشكي
13- طراحي ، مشاوره و مشاركت در اجراي ارزشيابي برنامه درسي ، استاد و دانشجو.
14- طراحي، مشاوره و مشاركت در اعتباربخشي مراكز آموزشي دانشگاه.
15- ارزشيابي عملكرد و فعاليت هاي دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها و واحدهاي توسعه آموزش بيمارستانها.
16- تعيين اولويت هاي پژوهش در آموزش دانشگاه و حمايت از اجراي پروژه هاي تصويب شده.
17- ايجاد و فعال كردن كميته هاي مشورتي دانشجويي، استعدادهاي درخشان و دانش آموختگان با هدف بهره گيري از نظرات و پيشنهادات دانشجويان در راستاي ارتقاء كيفي آموزش مطابق باضوابط و مقررات مربوطه.
تبصره 1 : وظايف مندرج در ماده 2 در دانشگاه هايي كه داراي EDOفعال هستند ، با مشاركت آنان انجام خواهد شد.
تبصره 2 : مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاهها در زير مجموعه معاونت هاي آموزشي دانشگاهها در راستاي سياست هاي مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي فعاليت مي نمايند.
تبصره 3 : مديرمركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي توسط معاون آموزشي دانشگاه منصوب مي گردد.
ماده 3- وظايف و فعاليت هاي اصلي دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها
1- اجراي برنامه هاي آموزشي بر اساس سياست هاي ابلاغ شده توسط مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
2- ارائه مشاوره به معاون آموزشي دانشكده براي عملياتي كردن برنامه ها و سياست هاي آموزشي دانشكده.
3- عضويت و شركت فعال در جلسات شوراي آموزشي دانشكده .
4- همكاري با EDOساير دانشكده هاي دانشگاه مربوطه به منظور تبادل تجربيات ، اطلاعات و بهره مندي از پتانسيل هاي آنان
5- پايش و نظارت بر عملكرد و فعاليت هاي واحد توسعه آموزش بيمارستان ها .
6- ارائه گزارش عملكرد به EDCدانشگاه و معاون آموزشي دانشكده .
7- پايش،ارزشيابي ،معرفي و انتشار برنامه هاي نوآورانه در سطح دانشكده.
8- توانمند سازي و حمايت از اعضاي هيات علمي براي اجراي برنامه هاي نوآورانه با حمايت EDC.
9- نيازسنجي آموزشي اعضاء هيات علمي دانشكده مربوطهو ارائه گزارش به EDC.
10- توانمندسازي اعضاي هيات علمي در حيطه هاي مختلف آموزش علوم پزشكي بر اساس نتايج نيازسنجي، سياست ها و اولويت هاي آموزشي دانشكده با مشاركت EDC.
11- نظارت ، ارزشيابي و تحليل آزمون هاي دانشكده مربوطه.
12-اجراي طرح هاي پژوهش در آموزش بر اساس اولويت هاي دانشكده و EDCبا حمايت EDC.
13-ايجاد كميته مشورتي دانشجويي در سطح دانشكده.
تبصره 1 :از نظر ساختاري دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها زير نظر معاونين آموزشي دانشكده ها فعاليت مي نمايند.
تبصره 2:وظايف دفاتر توسعه دانشكده ها تا زمان كسب توانمندي هاي لازم ، توسط مراكز مطالعات دانشگاهها و وظايف واحدهاي توسعه بيمارستان هاي آموزشي توسط دفاتر توسعه دانشكده هاي پزشكي انجام خواهد شد .
تبصره3 :مدير دفتر توســعه دانشكده به پيشنهاد معاون آموزشي دانشكده و با هماهنگي مدير مركز مطالعات، توسط رئيس دانشكده منصوب مي گردد.
اين آئين نامه با 3 ماده و 6 تبصره پس از ابلاغ، لازم الاجرا و جايگزين آئين نامه ها و دستورالعمل هاي قبلي خواهد بود.
آئين نامه شرح وظايف مراكز و دفاتر مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كشور
مقدمه
مراكز و دفاتر مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC) به عنوان كانون هاي تفكر و نوآوري در راستاي ارتقاي كيفي آموزش در دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كشور راه اندازي شده و فعاليت هاي متنوعي را در راستاي رسالت و اهداف خود انجام مي دهند. به موجب اين آئين نامه شرح وظايف مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاههاي علوم پزشكي(EDC) و دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها (EDO) با توجه به سياست ها و اولويت ها بشرح زير تبيين مي گردد .
ماده 1- تعاريف
منظور از مركز مطالعات در اين آئين نامه؛مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكيEducation Development Center,EDC))و دفتر توسعه؛ دفتر توسعه آموزش دانشكده ها (Office,EDO Education Development)است .
ماده 2-وظايف و فعاليت هاي اصلي مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي
|