اولین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی برگزار شد
این همایش روز چهارشنبه، چهاردهم آذر ماه، با حضور دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی این دانشگاه برگزار شد.
اولین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی برگزار شد
این همایش روز چهارشنبه، چهاردهم آذر ماه، با حضور دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی این دانشگاه برگزار شد.
دکتر لاریجانی در این همایش ضمن تبیین ضرورت اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش، اظهار کرد: بحث تحول و نوآوری آموزش فقط مختص کشور ما نیست، بلکه این موضوع در عرصه جهانی مطرح است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن ابراز تشکر از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در راستای اجرای برنامه طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، یادآور شد: امیدواریم این کار در مجموعه دانشگاه ها نهادینه شود.
پایه ارتقا درمان و سلامت کشور، بازنگری در نحوه آموزش علوم پزشکی است
دکتر محمد آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اهمیت آموزش پزشکی به عنوان پایه و اساس سلامت کشور، گفت: اگر چنانچه بخواهیم در بهداشت و درمان شاهد توسعه و تغییرات جدی و اساسی باشیم باید تحولات بنیادینی در حوزه آموزش پزشکی ایجاد کنیم.دکتر محمد آقاجانی در مراسم اولین همایش ارایه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یکی از مهمترین نقاط تمرکز و تغییر شاخص ها در حوزه آموزش علوم پزشکی را؛ کمی سازی اهداف کیفی دانست و گفت: بی شک توجه به شاخص های کمیت، کیفیت و نوع ارائه آموزش ها که در دانشگاهها به دانشجویان علوم پزشکی ارائه میشود، خصوصا در گروههای آموزشی و بیمارستانها دارای اهمیت فراوانی است.برنامه ریزی و طراحی هدفمند، براساس سند تمایز دانشگاهها در خصوص جذب اعضای هیات علمی یکی دیگر از مواردی بود که رییس دانشگاه در راستای دستیابی به اهداف برنامه های "سند تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی" به آن اشاره کرد.
اهمیت جذب نخبگان درگروههای آموزشی
وی در ادامه توجه به جذب اعضای هیات علمی نخبه و ستارگان علوم پزشکی در گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را مورد تاکیدقرار داد.ارتقا اعضای هیات علمی یکی دیگر از مواردی بود که دکتر آقاجانی توضیحاتی در خصوص ان ارائه داد و سازوکار این مهم را تشریح کرد.وی با تأکید بر اجرای آئین نامه جدید هیأت ممیزه دانشگاه گفت: نحوه اجرای آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی تا پیش از این به گونه ای بوده که عمدتا به فعالیت های پژوهشی پرداخته و رویکرد آن بیشتر بحث تولید مقالات بوده است که البته آن هم تأثیر خوبی در رشد علمی داشته اما در مسیر گسترس آموزش و جدی شدن فعالیتهای آموزشی در مقاطع عمومی و تخصصی نیازمند تغییر رویکرد در روند بررسی های هیأت ممیزه هستیم.رییس دانشگاه در ادامه ایجاد فرصت های مطالعاتی، اعزام و تبادل استاد و دانشجو و همچنین برگزاری دوره های میان مدت و کوتاه مدت (در حوزه بین الملل)را یکی از محوری ترین اهداف دسترسی به اهداف سند تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانست.
فراگیران باید علم خود را به اخلاق حرفه ای آراسته کنند
دکتر آقاجانی ساماندهی گروههای آموزشی و انتخاب مدیران گروهها از میان اعضاء با ملاک ارائه برنامه مدون براساس واقعیت های موجود را یکی دیگر از اقدامات مهم دانشگاه در راستای دسترسی به اهداف آموزشی ذکر کرد. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به اخلاق حرفه ای را مورد تاکید قرار دادو خاطرنشان کرد: اخلاق حرفه ای مهارت چندگانه ای است که باید فراگیران علم خود را به این ویژگی بارز و مهم آراسته کنند.نحوه پذیرش دانشجو رویکرد دیگری بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خصوص آن توضیحاتی را ارائه داد. وی گفت: ظرفیت پذیرش دانشجو باید طبق نیاز کشورو اثرگذاری در بازار کار انجام شود، چرا که یکی از مشخصات دانشگاهها و مراکز علمی متمایز توجه به این مهم است.دکترمحمد آقاجانی صرفه جویی در منابع ضمن پرهیز از موازی کاری، ادغام گروههای آموزشی و دانشکده های همراستا را راه حل موثری در خصوص دستیابی به اهداف سند مذکور عنوان کرد.رییس دانشگاه در خاتمه سخنان خود اجرای طرح تحول در آموزش پزشکی در کنار طرح تحول حوزه بهداشت و درمان را یکی از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم دانست و اظهار امیدواری کرد که این طرح علمی و ارزشمند با کمک و همراهی تمام اعضای خانواده علوم پزشکی استمرار یابد.
دکتر امیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این همایش، مهمترین عامل پیشرفت و توسعه اجتماعی کشور را آموزش دانست و گفت: آموزش پدیده ای پیچیده، موثر و متاثر بر مجموعه علمی کشور و درحال حرکت است.
دکتر ضیایی با اشاره به اعضای هیات علمی بعنوان یکی از بزرگترین سرمایه های دانشگاه، مشارکت وتعامل بیشتر مفاخرعلمی دانشگاه را در راستای دستیابی به اهداف برنامه تحول نظام آموزش علوم پزشکی خواستار شد.
دکترعلیرضارجایی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه نیز در همایش ارایه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، آشنایی با طرح تحول نوآوری آموزش در دانشگاهها را یکی از مهمترین اهداف همایش مذکور دانست و در ادامه گزارشی از دستاردها و اقدامات انجام شده مرکز ارائه داد.
وی از فعالیت و برگزاری ۱۱ کارگاه آموزشی اعضای هیات علمی، ۱۱ کارگروه ، ۴۲ کیمته فعال و همکاری و اقدامات موثر ۳۷۷ نفر از اعضای هیات علمی در این مرکز خبرداد.
در این همایش پنل پرسش و پاسخ با موضوع راهنمای رفتارو منش حرفه ای، سند دانشگاه تمایزیافته، الگوی حاکمیت آکادمیک، سندمرجعیت و نقشه دانش پژوهشی با حضور اعضا پنل؛ دکتر امیرمحسن ضیایی، دکتر سعیدعسگری، دکتر شهرام یزدانی، دکتر علیرضا رجایی، دکتر محمدعلی جوادی و دکتر علی طبیبی برگزار شد.