×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1399/12/10 - 11:40
  • بازدید : 138
  • تعداد بازدید : 111
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بررسی و اصلاح برنامه راهبردی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

برنامه راهبردی موجود مرکز جهت اصلاح و روزآمد سازی مورد بحث وبررسی اعضا قرار گرفت و متعاقبا به این شکل مورد تایید نهایی قرار گرفت.

 

جلسه  بررسی و اصلاح برنامه راهبردی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی روز دوشنبه مورخ 1399/11/27  از  ساعت 10 لغایت 12 در دفتر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و با حضور دکتر علیرضا رجائی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دکتر امیر مازیار نیایی معاون مرکز و دکتر حسین زاده مسوول واحد توانمند سازی اساتید و دکترنظری مسوول واحد دانش پژوهی مرکز و دکتر شاهرخی، دکتراحسانیان، آقای هومن نقوی  به  صورت حضوری در جلسه شرکت نمودند و دکتر دکتر جلال پوراحمد ، دکتر دانش کهن، خانم ها دکترحاجیان، دکتر سهرابی زاده، دکتر عنبری  به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه برنامه راهبردی موجود مرکز جهت اصلاح و روزآمد سازی مورد بحث وبررسی اعضا قرار گرفت و متعاقبا به این شکل مورد تایید نهایی قرار گرفت.

چشم انداز مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

ما به عنوان مرکز معتبر و پیشرو در توسعه آموزش پزشکی در سطح کشور و منطقه مدیترانه شرقی، دارای بیشترین سهم در تحولات آموزش آکادمیک خواهیم شد؛ و هدایت و حمایت از دانش پژوهی، دانشوری و عملکردهای برتر آموزشی را نهادینه خواهیم کرد.

 بیانیه رسالت

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وابسته به معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکزی تخصصی در زمینه آموزش پزشکی است که از طریق توانمندسازی اعضای هیات علمی، در زمینه آموزش پزشکی مبتنی بر نیازهای جامعه، تهیه و اجرای طرح های توسعه ای آموزشی و پژوهشی و تدوین بسته های سیاستی در حیطه آموزش پزشکی درصدد تعالی آموزش در قلمرو دانشگاه، کشور و منطقه است.

 نقاط قوت

  • برنامه ریزی، سازماندهی، راهبری و هدایت توانمندسازی هیات علمی و ارزشیابی گروه، دانشجو و برنامه 
  • بازتعریف، سازماندهی و فعالیت شبکه دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان ها
  • تعریف، روش مندی و عملیاتی شدن توسعه آموزش دانشگاه در قالب فعالیت های نوآورانه و دانش پژوهی
  • ارایه فرآیندهای برتر آموزشی در سطح دانشگاه و کشور
  • همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه در توسعه آموزش
  • همکاری و حمایت جویی دانشجویان در حوزه توسعه آموزش پزشکی با تشکیل کمیته های دانشجویی در سطح دانشکده ها و دانشگاه
  • آیین نامه ها و شیوه نامه های آموزشی و ارتباطات موثر با دیگر حوزه های معاونت آموزشی
  • وجود ساختارهای پشتیبان آموزش علوم پزشکی نظیر مراکز مهارت های بالینی و آموزش های مجازی
  • تشکیل کمیته های تخصصی در حیطه های مختلف در حوزه طرح تحول و نوآوری در آموزش
  • تالیف و چاپ کتاب در حوزه ی آموزش علوم پزشکی

 نقاط ضعف

  • محدودیت منابع (انسانی –فیزیکی) به‌ویژه نسبت به دانشگاه های همتراز
  • نوپایی تعدادی از کمیته های توسعه آموزش مرکز
  • شناخت ناکافی دانشگاهیان از مرکز و فعالیت های توسعه آموزش 

 فرصت ها

  • طرح کشوری تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
  • راه اندازی مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر)
  • سازماندهی توسعه آموزش در قالب اقدامات کلان منطقه 10 آمایشی
  • جایگاه استراتژیک معاونت آموزشی در مدیریت دانشگاه
  • وجود دانشکده مجازی، مدیریت و آموزش پزشکی
  • امکان مجازی سازی آموزش و مدیریت آن
  • وجود الگوهای موفق عملکرد
  • ترجمان دانش روز آموزش پزشکی
  • فرصت ابراز وجوه تمایز حوزه های مختلف دانش پژوهی و تخصصی در مرجعیت علمی
  • وجود فراگیران و دانش آموختگان آموزش پزشکی
  • فرصت توانمندسازی اعضای هیات علمی جوان و جدیدالورود
  • برخورداری از تعداد زیادی از دانشجویان نخبه و توانمند کشور
  • وجود اعضای هیات علمی دانش آموخته آموزش پزشکی

 تهدیدها

  • کافی نبودن فرآیند های تشویقی اعضای هیات علمی و فعالان حوزه آموزش
  • همپوشانی فعالیت دیگر واحدها با ماموریت های مرکز

 استراتژی ها

  • رویکرد دانش پژوهانه به عملیات توسعه آموزش دانشگاه به منظور تضمین کیفیت و ارتقای آن
  • سازماندهی و توانمند سازی اعضای هیات علمی و فراگیران علافمند توسعه آموزش
  • مداخلات فعال در طراحی و تدوین سامانه های مدیریت آموزش و محتواهای آموزشی
  • مدیریت تحقیقات مربوط به حوزه آموزش و فعالیت های دانشورانه با همکاری و پشتیبانی مرکزنصر
  • برنامه مشترک بهبود و ارتقای برنامه ریزی درسی، روش تدریس، ارزشیابی، دانش پژوهی و توانمند سازی از طریقشبکه دفاتر توسعه
  • مشارکت فعال با اعضای کلان منطقه آمایشی در جهت تعریف و پیشبرد اهداف و برنامه های مشترک
  • هدایت توسعه آموزش در سطح دانشگاه با محوریت طرح تحول و نوآوری در آموزش دانشگاه
  • برنامه ریزی و عملیات مشترک مرکز مطالعات و دانشکده مدیریت و آموزش بویژه در پیشبرد طرح تحول و توسعه برنامه ریزی درسی، روش تدریس، ارزشیابی اساتید و پژوهش در آموزش

 اهداف استراتژیک معاونت آموزشی دانشگاه:

  • نهادینه سازی اصلاحات بنیادی در رشته های علوم پزشکی براساس نیازهای نظام سلامت
  • نهادینه سازی اصلاحات بنیادی در آموزش علوم پزشکی
  • بسط و توسعه رشته های جدید مبتنی بر نیازهای کشور (بویژه دانشگاههای علوم پزشکی) در مقاطع تحصیلات تکمیلی (بویژه در مقطع دکترا)
  • توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای دانشگاه مجازی
  • اصلاح برنامه های آموزشی گروه‌های پزشکی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • توسعه سیستم های پشتیبانی نظام آموزشی دانشگاه
  • سازماندهی منابع انسانی
  • طراحی و استقرار نظام جامع مدیریت منابع مالی در حوزه آموزش
  • استقرار نظام تضمین کیفیت
  • استقرار استانداردهای اعتباربخشی برنامه ای در عرصه های آموزش عمومی و تخصصی بر اساس استانداردهای جهانی
  • استقرار نظام مستندسازی و ارائه عملکردهای مطلوب
  • برخورداری ازنظام بازآموزی و آموزش مداوم حرفه ای پزشکان پیشرو و نوآور در سطح کشور و منطقه شرق ‌مدیترانه

 ارزیابی برنامه های راهبردی و عملیاتی مرکز:

شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات و توسعه وظیفه پایش و بازنگری برنامه های راهبردی و عملیاتی را بر عهده داشته و  غیر از جلسات مربوط به گزارشات پیشرفت برنامه های عملیاتی که توسط مسوولان هریک از واحدها انجام می شود؛ ضرورت دارد که در پایان هر سال برنامه راهبردی مرکز را مورد بازنگری کامل قرار داده و تغییرات لازم را به عمل آورد. همچنین در پایان هر دوره شش ماهه شورا برنامه عملیاتی مرکز را مورد بررسی کلی قرار داده، میزان پیشرفت برنامه ها را مشخص کرده و ضمن مشخص کردن میزان حصول اهداف، بازخوردهای لازم را به منظور تحقق اهداف استراتژیک مشخص و ابلاغ می نماید.

 در پایان مدیرمرکز تقسیم وظایف را به شرح ذیل یادآوری نمودند :

دکتر جلال پور احمد:     رتبه بندی علمی دانشگاه

دکتر زهره عنبری : استانداردهای وزارتخانه و دفاتر توسعه ( برنامه ارزیابی و ارزشیابی دفاتر)

مصوبات :

  1. مقرر شد اعضای محترم در جهت جمع آوری مستندات و ارسال به موقع اهتمام ورزند.

 

 

 

 

  • گروه خبری : عمومی,جشنواره,IFMSA,آرشیو,کمیته مشورنی,اخبار داخلی
  • کد خبر : 102417
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست