×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1399/08/11 - 07:30
  • بازدید : 201
  • تعداد بازدید : 99
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

هم اندیشی در باره خطاهای شایع گروه های آموزشي در مصداق یابی استاندارهای ارزیابی گروه

بیست و دومین جلسه سیاستگذاری مرکز روز دوشنبه مورخ 1399/08/5از ساعت 9 لغایت 12 در دفتر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و با حضور دکتر علیرضا رجائی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی،

بیست و دومین جلسه سیاستگذاری مرکز روز دوشنبه مورخ 1399/08/5از ساعت 9 لغایت 12 در دفتر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و با حضور دکتر علیرضا رجائی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دکتر امیر مازیار نیایی معاون مرکز و دکتر حسین زاده مسوول واحد توانمند سازی اساتید و دکترنظری مسوول واحد دانش پژوهی مرکز و آقای بلوردی معاون دفتر بازآموزی دانشگاه  به  صورت حضوری در جلسه شرکت نمودند و دکتر دکتر عباچی زاده ، دکتر عنبری و دکتر پور احمدبه صورت مجازی در جلسه حضور داشتند.

در این جلسه موضوع هم اندیشی در باره خطاهای شایع گروه های در مصداق یابی استاندارهای ارزیابی گروه پیرو جلسه قبل و با عنایت به جدول ارسالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت :

گروه های پزشکی به دلیل کستردگی و تعداد زیاد گروه ها جهت بازخورد فعالیت ایشان به EDOدانشکده پزشکی نیازمند برنامه ریزی و تعیین ساختار جدید هستیم تا از دوباره کاری و تعیین مسوولیت و موارد پیگیری دچار سرگمی نشوییم.

دکتر رجایی با اشاره به تعیین یک سنبل و یا الگو در استانداردهای گروه آمورشی گفت : در درجه اول یک الگویی از گروه ها باید به عنوان نمونه معرفی کرد و در درجه دوم مستند سازی گروه ها را باید بررسی کرد که البته صحت مستندات نیز بر عهده ارزیابی مرکز خواهد بود.

ایشان در ادامه افزودند در دوساله گذشته به منظور وضعیت موجود بود و از این پس باید به هدف برنامه ریزی برای ارتقاء به کار رود.

در ادامه جلسه موارد دیگر برنامه مکتوب، طرح دوره، کیفیت آزمون، ارزیابی همتا، نیازسنجی و برنامه مدون ارتقاء، شیوه نامه فعالیت، نیازسنجی منابع ، تدوین ارزیابی گروه، برنامه توسعه آموزش و استانداردهای تحول مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت  که می توان به مواردی اشاره کرد.

درخصوص طرح دوره به جدول زمان بندی و عنوان درس و نام مدرس بسنده می شود که با مفهوم اصلی طرح درس مغایرت داشته و باید باز نگری جدی در این زمینه صورت پذیرد .

برنامه های نیازسنجی و برنامه های مدون باید بصورت مستمر انجام شود و برای فعالیت های جدید از گروه افرادی را انتخاب و آموزش های لازم به ایشان داده شود.

در مورد شیوه نامه گروه گفته شد: در ارزیابی از گروه ها مشخص شدکه فقط یک یا دو گروه شیوه نامه فعالیت داشته اند و لزوم پرداختن گروه ها به تهیه شیوه نامه مناسب به شدت احساس می شود و بایستی ارزیابی گروه ها براساس همان شیوه نامه گروه تعیین و تنظیم شود.

نیاز سنجی منابع: نحوه جذب نیروی انسانی در گروه ها در هیات جذب و ممیزه مصوب شده است. در خصوص منابع مالی نیز باید به طور مسقیم به گروه اختصاص  پیدا کند و اگر این مهم اتفاق افتد بحث برنامه ریزی نیز تحقق خواهد یافت .

تدوین ارزیابی گروه در برگیرنده تمامی موارد مطرح شده در این نشست خواهد بود و برنامه توسعه آموزش و استانداردهای تحول مربوط به توسعه است اکثر گروه ها با ارائه یک برنامه جدید تحت عنوان توسعه در گروه مطرح می کنند در حالی که توسعه مفهوم گسترده تری دارد و در تمامی موارد گفته شده بحث توسعه مطرح و قابل اجراء است چه در کیفیت آزمون ها ، طرح درس، برنامه ریزی و تمامی موارد گفته شده .

دکتر رجایی در پایان جلسه به جمع بندی و اقدامات لازم ماحصل جلسه پرداخت و گفت: موارد مطرح شده در این جلسه با همین عنوان و مضامین در جلسه ای با EDOدانشکده ها مطرح و مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

فرایند آموزشی 10 یا 5 سال اخیر بررسی شود و گروه هایی که در سال های اخیر در زمینه تهیه فرایندهای آموزشی در سطح دانشگاه و وزارت دارای رتبه  شده اند در جشنواره آموزشی سال 1400  مورد تقدیر قرار گیرند.

تفاوت بین دانش پژوهی و پژوهش در آموزش را بسیاری از اعضاء هیات علمی نمی دانند و باید در این زمینه شفاف سازی های لازم انجام شود. بدین منظور EDOدانشکده ها جلسات لازم را با اعضاء هیات علمی خود داشته باشند و اطلاعات لازم در این زمینه را به گروه های آموزشی و اعضاء هیات علمی ارائه نمایند.

در خصوص ارزیابی همتا اعضاء گروه ها نه معنا و نه روش آن را نمی دانند هم اکنون فرصت خوبیست که در این زمینه کارگاه های لازم جهت سفاف سازی برنامه ریزی و برگزار شود.

تعیین گروه هایی که بیشترین ثبت دانش پژوهی را داشته اند شناسایی و تقدیر شود هم در سطح دانشگاه و هم در سطح دانشکده مربوطه

جلسه ای با EDOبرگزار شود و مشکلات و برنامه ریزی ارزیابی گروه ها در سال 1399 جهت ارائه در جشنواره آموزشی سال 1400 بررسی و نهایی شود. لازم است کم کم با ایجاد یک فضای رقابتی سالم و مثبت به ارزیابی گروه پرداخته شود و بازخوردهای مناسب به گروه ها جهت ارتقاء گروه داده شود.  

لازم است با دکتر عباجی زاده و مدیران دفاتر EDUمراکز جلسه ای تشکیل شود و برنامه ریزی طرح ارتقاء گروه ها انجام شود.

اعتبار بخشی آموزشی گروه های مستقر در مراکز باید از طریق دانشکده پزشکی انجام شود ودر مورد فرایند اجرایی باید ساختار مناسی تهیه و ابلاغ شود تا دانشکده پزشکی در عملکرد مدیران دفاتر تئسعه مراکز نظارت و پیگیری لازم را داشته باشند و گزارشات EDUمراکز از EDO  دانشکده پزشکی گرفته شود.

 

  • گروه خبری : عمومی,جشنواره,IFMSA,آرشیو,کمیته مشورنی,اخبار داخلی
  • کد خبر : 98140
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست