اولین جلسه مدیریت جدید مرکز با مدیران دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و مراکز
اولین جلسه مدیریت جدید مرکز با مدیران دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و مراکز
جلسه معرفی مدیر جدید مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی با مسئولین محترم کمیته های مراکز روز شنبه مورخ 8 آبان ماه از ساعت 8 لغایت 10 در دفتر مرکز مطالعات و توسعه آموزش برگزار شد.
در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر وحید شاهی هدف از جلسه را معارفه خود و مسوولان کمیتهها عنوان فرموده و از زحمات مسوولان محترم کمیته ها تقدیر و تشکر کردند. مدیر مرکز به موقعیت ویژه کنونی دانشگاه اشاره کرده و موضوع افت انگیزش اساتید و فراگیران را حایز اهمیت عنوان کردند. ایشان آموزش را وجه مشخصه دانشگاه نسبت به دیگر موسسات برشمرده و توسعه فیزیکی مرکز را مقدمه بازگشت مرکز به جایگاه شایسته خود خواندند. افزایش و توسعه فعالیتهای مرکز و کمیته های آن مورد تاکید قرار گرفت و این که باید نتایج اقدامات واضحا به نقطه پایانی منتقل گردد، که از این بابت EDC های کشور به دو دسته تقسیم میشود: دسته ای که به فعالیت های خود برای استفاده خود پرداخته و دسته ای که خواهان تغییر و حل مسایل آموزش در محیط هستند. مدیر مرکز تنظیم "برنامه جامع ارتقای سیستماتیک آموزش دانشگاه" را اعلام نمودند که به منظور ایفای نقش اصلی مرکز در سطح دانشگاه تدوین شده و با هماهنگی رئیس و معاون آموزشی دانشگاه نهایی شده و به طور جدی پیگیری خواهد شد.
سرکار خانم دکتر نظری، مسوول محترم کمیته دانش پژوهی: اشاره کردند که بهای لازم به فعالیت های دانش پژوهی در سطح دانشگاه داده نمیشود، به خصوص در موضوع ارتقای اساتید. معمولا فقط گروه های خاص و معدود در این زمینه فعال هستند. و اعضای هیات علمی عموما نه به موضوع مسلط هستند و نه علاقمند. ضرورت دارد که در هیات ممیزه یا کمیتههای منتخب به نحوی ضرورت دانش پژوهی لحاظ گردد و اهمیت بیشتری داده شود. در مورد اساتید جوان الزام بیشتری درنظر گرفته شده و به این منظور برنامهریزی گردد. اگرچه کارگاههای زیادی برگزار شده ولی عملا منجر به تاثیر قابل توجه نشده است.
مدیر مرکز آموزش دانش پژوهی را در حد دانش اولیه ضروری دانسته تا متعاقبا بتواند با کوچینگ صحیح عملیاتی گردد و این که برای اساتید جدید الورود به گونهای ضرورت در نظر گرفته شود، را تایید کردند.
سرکار خانم دکتر حیدرپور، مسوول کمیته آموزش پاسخگو: به نبود ساختارهای خاص و حمایت مدیریت ارشد دانشگاه اشاره کردند آموزشهای گستردهای انجام شده حتی در سطح کشوری کارگاه هایی برگزار شده ولی در توسعه به مانع برخورد میکند و عنوان کردند که بیشتر موافق امتیازات تشویقی به جای تنبیه و اجبار هستند.
مدیر مرکز عنوان کردند که رشتههای علوم پزشکی در ایران تا حدود زیادی پاسخگوی اجتماعی دارند که ادغام موجب آن شده است. ولی در آموزش دوره های دکترای تخصصی این نقص مشاهده می شود. مثلا در موضوع آلودگی هوا باید دغدغه اصلی آموزشی رشته بهداشت محیط به ویژه در مقطع phd باشد که این گونه نیست. همچنین در مورد رزومه اجتماعی تصریح کردند که آن چه بیشتر درنظر گرفته شده، فعالیتهای اجتماعی و نه پاسخگوی اجتماعی بوده است. و نکته دیگر آن که در حوزه آموزش بالینی نیز توجه صرف به بیمارستانها بوده است که باید به سمت فیلد و عرصه تغییر یابد.
آقای دکتر موسوی نژاد مسوول کمیته اخلاق در پژوهش: فعالیت کمیته مربوطه را از سال ۱۴۰۰ عنوان نمودند. این کمیته دو مورد اصلی اخلاق سازمانی با هدف کارکنان را مدنظر قرار داده که قرار بر نیازسنجی در پی آن بوده است که باید پیگیری شود. موضوع دیگر سنجه های ارزیابی عملکرد دستیاران بوده است که در دو بیمارستان پایلوت شده است.
مدیر مرکز تاکید کردند که اگر سازمان در یک موضوع به جمعبندی رسید، دیگر اختیاری بودن جای خود را به ضرورت اجرای برنامهها میدهد. ضرورت پروفشنالیسم در صلاحیتهای محوری برای درمانگران بالینی وجود دارد و در این چهاچوب باید به آن پرداخته شود.
در پایان مقرر گردید برای کمیته ها زمان قطعی برگزاری جلسات تعیین گردد و این که کمیته ها باید ترمیم شده و وضعیت فعلی که تعداد اعضای کمیته ها محدود و کم است، اصلاح شود.



نظر