تقدير از برترینهای آموزش علوم پزشکی در دوازدهمین جشنواره شهید مطهری
درآیین اختتامیه بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و دوازدهمین جشنواره شهید مطهری از برترینهای آموزش علوم پزشکی در حوزههای مختلف تقدیر بعمل آمد.
درآیین اختتامیه بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و دوازدهمین جشنواره شهید مطهری از برترینهای آموزش علوم پزشکی در حوزههای مختلف تقدیر بعمل آمد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و دوازدهمین جشنواره کشوری شهید مطهری ۱۳-۱۱ اردیبهشت ماه با حضور مسئولان و صاحبنظران حوزه آموزش پزشکی کشور برگزار شد.
در این مراسم که برترینهای آموزش علوم پزشکی در حوزههای مختلف معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند، از فرایندهای ارائه شده توسط دکتر مسعود سیفی در حیطه طراحی و تولید محصولات آموزشی، فرایندهای ارائه شده از سوی دکتر محمد زارع جوشقانی، دکتر بهرام عیناللهی، دکترمحمد مهدی صدوقی و مهندس محمد حسن شهریاری در حیطه یادگیری الکترونیکی و همچنین سعیده محمدیفر فارغالتحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه به عنوان پایان نامه برتر تقدیر به عمل آمد.
تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی کشور همراستا با تحولات جهانی پیش می رود
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در افتتاحیه این با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در این بیانیه راهبردهای زیادی برای توسعه علمی کشور وجود دارد.
دکتر لاریجانی اظهار داشت: در طی سال های گذشته توسعه آموزش علوم پزشکی پیگیری شده و دستاوردهای خوبی هم حاصل شده است. ۶۷دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی، بیش از ۲۶۰هزار دانشجو و حدود ۱۹هزار عضو هیات علمی، ۲۵۰بیمارستان آموزشی و ۱۸۰انجمن علمی از جمله دستاوردهایی است می توان به آن اشاره کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به توسعه آموزش عالی سلامت در طی ۴دهه گذشته از گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، رشته های تخصصی و اعضای هیئت علمی علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: متناسب با رشد آموزش، پژوهش علوم پزشکی کشور نیز رشد یافته است. ایران طی چند سال گذشته در بین کشورهای منطقه در تولید مستندات علمی پیشرو بوده و در ابتدای سال ۲۰۱۸جزو ۲۰کشور برتر دنیا در حوزه پژوهش بوده و رتبه اول را در بین کشورهای اسلامی دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ارتقای نظام اعتباربخشی، ارتقای کیفیت آموزش، توسعه زیرساخت های آموزش، استفاده از زیرساخت های الکترونیک و بین المللی سازی آموزش را پیام های مهم در بیانیه های این همایش ذکر کرد و گفت: در این بیانیه ها به ارتقای اعضای هیئت علمی، آموزش های پژوهش محور، ارتقای روش های ارزیابی، دخیل کردن دانشجویان و تعامل دانشکده های پزشکی با مراکز ارایه خدمات نیز توجه شده است.
وی افزود: با نگاهی به این پیام ها در می یابیم ما در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مسیر درستی را در راستای دستیابی به استانداردهای جهانی طی کرده ایم. در تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به تمامی اسناد بالادستی کشور توجه شده و در واقع در راستای دستیابی به اهداف این اسناد در حرکت هستیم.
دکتر لاریجانی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت با تحلیل الزامات این بیانیه در زمینه توسعه علمی کشور مشخص شد که بستههای تحول در مسیر درستی طراحی شده است.
تاکید بر لزوم آشنایی دانشجویان پزشکی با مسائل بومی سلامت کشور
در مراسم اختتامیه همایش مذکور که با حضور دکتر شهریاری رئیس کمیسیون درمان و بهداشت مجلس شورای اسلامی، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت و جمعی از مسوولان و صاحبنظران حوزه آموزش پزشکی کشور برگزار شد، دکترحسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، طرح های نوآورانه دانشجویی و طرح های پزشکی جامعه نگر را بسیار مفید خواند و اظهار امیدواری کرد با اجرای پزشکی جامعه نگر مشکلات سلامت کشور حل شود.
وی گفت: سال ۶۴که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد، هدف این بود تحولی در آموزش پزشکی به وجود بیاید. زیرا قبلا دانشجویان پزشکی در یک فیلد آموزشی جدا از جامعه آموزش می دیدند و وقتی وارد کادر پزشکی می شدند خیلی شاید با شرایط محیط بیگانه بودند.
دکتر شهریاری با بیان این که در این زمینه کارهای خوبی در وزارت بهداشت شروع شد، افزود: علیرغم کارهای اولیه ای که در مورد پزشکی اجتماعی و جامعه نگر صورت گرفت بعدها از تداوم این کارها غفلت شد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم آشنایی دانش آموختگان علوم پزشکی با مسائل جامعه، گفت: باتوجه به وسعت کشور و دانشگاههای متنوع در اقصی نقاط کشور نمی شود کوریکولوم یکسانی برای تمام دانشگاهها نوشت. همچنین باتوجه به توزیع اساتید و بزرگان علم پزشکی در دانشگاههای مختلف باید به هر دانشگاه توجه ویژه ای صورت پذیرد.
وی با اشاره به این که در چند سال گذشته با مصوبه مجلس برای رفع مشکلات بیماران مناطق محروم، ۳۰ درصد پذیرش دانشجو از مناطق محروم کشور بوده است، اظهار داشت: دانشجویان باید در رابطه با بیماری های بومی منطقه ای که در آن قرار دارند اطلاعات کسب کنند و فقط به کتب خارجی و روتین بسنده نکنند و در آموزش دانشجویان باید مسائل داخلی کشور مدنظر قرار داده شود.
فرایندهای ارسالی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به جشنواره کشوری شهیدمطهری
گفتنی است ۲۳ فرایند در حیطه های شش گانه به جشنواره شهیدمطهری دانشگاه از سوی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی ارسال شد که شامل؛ ۵ فرایند در حیطه تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی، ۴ فرایند در حیطه یاددهی و یادگیری، ۴ فرایند در حیطه ارزشیابی آموزشی (دانشجو، هیاتعلمی و برنامه)، ۴ فرایند در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی ، ۳ فرآیند در حیطه یادگیری الکترونیکی و ۳ فرایند در حیطه طراحی وتولید محصولات آموزشی بود.
پس از بحث و بررسی کمیته های مربوطه از میان ۲۳ فرایند مذکور ۶ مورد به عنوان فرایندهای برتر دانشگاهی انتخاب شده و به جشنواره کشوری شهید مطهری ارسال شد که از میان آنها دو فرایند حیطه های یادگیری الکترونیک و محصولات مورد تقدیر قرار گرفتند.
فرایند همسان سازی تجربه یادگیری کلاس های تئوری آموزشی دستیاران چشم پزشکی بیمارستانهای مختلف دانشگاه با استفاده از ویدئو کنفرانس در حیطه یادگیری الکترونیکی از دانشکده پزشکی از سوی دکتر محمد زارع جوشقانی - دکتر بهرام عین اللهی – دکتر محمدمهدی صدوقی - مهندس محمدحسن شهریاری شایسته تقدیر کشوری شد.
همچنین فرایند طراحی و تولید تایپودنت ابداعی بدون موم برای آموزش و ارزشیابی ارتودنسی متحرک دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی در حیطه طراحی و تولید محصولات آموزشی از دندانپزشکی از سوی دکتر مسعود سیفی(طراح)ـ مهدی عزیزیان(دانشجوـ اجرا) ـ نصرت اله نادری(همکار تولید) ـ محمد بهناز(همکار اجرا) شایسته تقدیر شد.
|