×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1397/10/19 - 14:38
  • بازدید : 280
  • تعداد بازدید : 56
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

دکتر ضیایی: لزوم مشارکت اعضای هیئت علمی جوان در طرح تحول و نوآوری/دانشگاه‌های آینده، دانشگاه‌های کارآفرین هستند

دکتر ضیایی با اشاره به ضرورت مشارکت اعضای هیئت علمی جوان در طرح تحول و نوآوری گفت: آموزش را باید بر اساس نیاز امروز و فردای کشور و جامعه توسعه داد. عوارض چشمی و مغزی سینوزیت در گروه سنی زیر 2 سال شیوع بسیار بیشتری دارد  عوارض چشمی و مغزی سینوزیت در گروه سنی زیر ۲ سال شیوع بسیار بیشتری دارد دکتر ضیایی با اشاره به ضرورت مشارکت اعضای هیئت علمی جوان در طرح تحول و نوآوری گفت: آموزش را باید بر اساس نیاز امروز و فردای کشور و جامعه توسعه داد.

 

 دکتر ضیایی با اشاره به ضرورت مشارکت اعضای هیئت علمی جوان در طرح تحول و نوآوری گفت: آموزش را باید بر اساس نیاز امروز و فردای کشور و جامعه توسعه داد.


 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر امیر محسن ضیایی در دومین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش ویژه اعضای هیئت‌علمی جوان با اشاره به اهمیت مشارکت مجموعه دانشگاه و خصوصاً اعضای هیئت‌علمی در اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش گفت: برنامه‌ریزی ستادی دانشگاه در این طرح، بدون مشارکت نخبگان و اعضای هیئت‌علمی به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه انسانی دانشگاه و عناصر صفی راه به‌جایی نمی‌برد.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: عدم مشارکت نخبگان و اعضای هیئت‌علمی جوان موجب می‌شود تا در میدان بروز اثر این طرح، نتیجه‌ای رخ ندهد و جز تولید کاغذهای انبوه و بی‌اثر راه به‌جایی نمی‌بریم.

 

وی با بیان این مطلب که پیشرفت توسعه انسانی در تمامی جوامع به شدت با آموزش مرتبط است، اظهار کرد: دو موضوع  سلامت و آموزش از مهم‌ترین نقاط قوت کشور ما است که اتفاقاً این دو حوزه در ارزیابی‌های توسعه انسانی از اهمیت ویژه برخوردار است و کشور ما در سال‌های گذشته در این مسیر در بالاترین سطوح، رشد یافته است.

 

دکتر ضیایی با بیان این مطلب که تحول در آموزش با عنوان اصلاحات عجین شده است، گفت: در کشور به‌طور کمی توسعه مناسبی در آموزش عالی ایجاد شده است و لازم است ضمن برنامه‌ریزی منسجم‌تر این مهم را به‌صورت هوشمند، متناسب با شرایط  و نیازهای کشور کنترل کنیم.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: لازم نیست آموزش را صرفاً برای آموزش توسعه دهیم، بلکه آموزش را باید بر اساس نیاز امروز و فردای کشور و جامعه توسعه داد و برای دسترسی به این مهم  باید ضمن بازنگری در نحوه آموزش به‌صورت عمیق‌تر، کیفی‌تر و با صلاحیت بیشتر، استاندارد و در نظر داشتن بین‌المللی سازی فعالیت کنیم.

 

وی یادآور شد: اگر توانستیم آموزش را به‌صورت محصول و ثروت عرضه کنیم، معنی آن این است که توانسته‌ایم وظایف خود را به درستی ایفا کنیم.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر این موضوع که هدف نهایی دانشگاه ارائه آموزش‌های متناسب با نیاز کشور و  ثروت آفرین است، خاطرنشان کرد: اینکه صرفاً تعداد دانش‌آموختگان افزایش یابد، دردی از جامعه دوا نمی‌کند و چنانچه دانش‌آموخته دانشگاه پس از اتمام دوره آموزشی سرمایه دانشی و مهارتی را کسب نکرده باشد به این معنی است که آموزش انجام شده است و یادگیری اتفاق نیفتاده است.

 

دکتر ضیایی ادامه داد: آموزش پدیده‌ای مؤثر، پیچیده و دینامیک و متأثر از سایر سیستم‌ها است؛ آموزش مثل سایر علوم در حال روزآمدی و کارآمدی است و  دانشگاه‌های فردا دانشگاه‌های ثروت آفرین، کارآفرین و در محیط هستند.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که تغییرات در آموزش به‌کندی رخ می‌دهد، بخشی از تغییرات در حوزه آموزش را سخت‌افزاری و بخشی را مربوط به حوزه نرم‌افزار دانست و گفت: قسمتی که در آموزش باید تغییر کند، بخش نرم آموزش است؛ آن چیزی که امروز در اختیار داریم محصول آموزش‌های ۱۰ سال قبل است و نتایج برنامه‌هایی  که در حال حاضر انجام می‌دهیم  ۱۰ سال آینده نمایان می‌شود بنابراین باید برای آینده آموزش بدهیم و فراگیران ما باید برای آینده آماده باشند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مهم که آموزش عالی نظام سلامت جزئی از نظام سلامت است، برنامه‌ریزی مؤثرتر در این حوزه را خواستار شد.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بسته‌های ۱۲ گانه سند تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: باید بسته‌ها را با توجه به منابع، مزیت‌ها و فرصت‌ها به  ترجمه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نزدیک کنیم و با ترسیم اهداف کلان حوزه آموزش عالی علوم پزشکی وضعیت فعلی را ارتقا و توسعه دهیم.

 

وی افزود: برنامه توسعه دانشگاه صرفاً اجرای بسته‌ها نیست و تمامی بسته‌های سند تحول و نوآوری آموزش  در برنامه‌ها دانشگاه تلفیق شده‌اند به این معنی که برنامه‌ها با اسناد بالادستی (سند تحول، نقشه علمی سلامت  و برنامه ششم توسعه) تطبیق داده شده‌اند.

 

دکتر ضیایی افزود: توسعه زیرساخت‌ها، تضمین کیفیت و اعتباربخشی نظام آموزشی ضمن ارتقا وضعیت فعلی و بهبود شاخص‌های توسعه‌ای آموزش با تغییرات نظام‌مند از جمله مواردی است که بسته‌های سند تحول و نوآوری آموزش به آن می‌پردازد.

 

وی تأکید کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برخی قسمت‌ها و حوزه‌ها باید به مرجعیت علمی برسیم، در برخی قسمت بین‌المللی فعالیت کنیم و در نقاطی به مزیت نسبی دست یابیم چرا که این مهم می‌تواند شاخص‌های توسعه‌ای را شکل دهد.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان محیط دانشگاهی را محیطی هوشمند دانست و گفت: همه افراد در محیطی همانند دانشگاه به‌عنوان سازمانی یادگیرنده ضمن تبادل نظر و ارائه پیشنهاد‌های سازنده به منظور ارائه خروجی مناسب‌تر تلاش کنند.

 

دکتر علیرضا رجایی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این همایش، آشنایی اعضای هیئت‌علمی جوان دانشگاه با کمیته‌ها و کارگروه‌های طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، گزارش اهم دستاوردها و اقدامات انجام‌شده در کارگروه‌ها و کمیته‌های تحول، معرفی برنامه‌ها  پروژه‌های آینده و همچنین جلب مشارکت اعضای هیئت‌علمی جوان در راستای پیشبرد برنامه‌های مرتبط با برنامه‌ات وسع دانشگاهی را  ازجمله مهم‌ترین اهداف این همایش دانست.

 

وی  توسعه  و افزایش مشارکت اعضای هیئت‌علمی را در راستای اجرای طرح تحول در آموزش پزشکی خواستار شد و اظهار امیدواری کرد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اجرای این طرح نقش بهتر و بیشتری در سطح کشور و بین‌الملل ایفا کند.

 

دکتر شهرام یزدانی رئیس دانشکده آموزش پزشکی نیز در این همایش ضمن تعیین حیطه‌های بالقوه تمرکز و تمایز دانشگاه، شاخص سازی و تحلیل عملکرد دانشگاهی گروه‌ها و بخش‌ها و جمع‌آوری اطلاعات در مورد عملکرد دانشگاهی گروه‌ها و بخش‌ها توضیحات مبسوطی را ارائه  داد.

 

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص تمایز کارکرد دانشگاهی در دانشگاه ارائه داد و  با اشاره به جایگاه مرجع دانشگاه در بازار فعالیت‌های دانشی گفت: دانشگاه باید در حوزه‌های متمایز و قله‌ها شاخص باشد و به این منظور حوزه‌های هدف جهت تمایز را موردتوجه و بررسی دقیق‌تر قرار دهد.

 

دکتر یزدانی پیام اصلی این همایش را تحول جدی در حوزه آموزش دانست و گفت: به‌طورقطع خروجی این تحول منجر به ارائه خدمات با کیفت تر در حوزه سلامت خواهد شد که در این مسیر نیازمند عزم جدی و مشارکت تمامی اعضا خصوصاً اساتید و اعضای هیئت‌علمی جوان دانشگاه است.

 

در دومین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش ویژه اعضای هیئت‌علمی جوان هیئت‌رئیسه پرسش و پاسخ در خصوص راهنمای رفتار و منش حرفه‌ای، سند دانشگاه تمایز یافته، سند مرجعیت، نقشه دانش‌پژوهشی، مجازی‌سازی آموزشی، گذار به دانشگاه نسل سوم و طرح مراقت از بیمار با حضور اعضا اصلی هیئت‌رئیسه برگزار شد.

 

این همایش با حضور دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر امیر محسن ضیایی معاون آموزشی، دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری، اعضای هیئت‌علمی، مدیران حوزه‌های ستادی آموزش دانشگاه، دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها حوزه آموزش سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه در تالار این سینای دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد.

 

  • گروه خبری : آرشیو
  • کد خبر : 72787
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست