برگزاری چهارمین همایش طرح تحول و نوآوری در آموزش ویژه دستیاران و دانشجویام مقطع تحصیلات تکمیلی
دکتر ضیایی: لزوم مشارکت فعال فراگیران نخبه و علاقه مند جهت اصلاح نظام آموزشی در طرح تحول نوآوری
چهارمین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، ویژه دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، دستیاران و دانشجویان PHD با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان
PHD با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان و دانشجویان در حوزه آموزش 28 بهمنماه در سالن ابنسینا دانشکده پزشکی برگزار شد.
چهارمین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، ویژه دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، دستیاران و دانشجویانبه گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه ، دکتر ضیایی در چهارمین همایش ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش ویژه دستیاران و دانشجویان Ph.Dبا اشاره به مشارکت کلیه فراگیران گفت: علاوه بر فراگیران تحصیلات تکمیلی همه ارکان و اجزای دانشگاه نقش تأثیرگذاری در رسیدن به اهداف طرح تحول دارند و می بایست همه با هم در اولویت بندی و تدوین برنامه عملیاتی و نیز مهم تر از همه اجرای آنها مشارکت فعال داشته باشند و آن را به عنوان منشور و نقشه راه دانشگاه به رسمیت بشناسند.
وی با بیان این موضوع که تحول در مقابل نظام آموزش است گفت: موقعیت حوزه آموزش در گرو اجرای بهنگام و جدی طرح تحول می باشد که در این راستا ارتباط مستقیمی بین پیشرفت کشورها و توسعه انسانی با سطح آموزش وجود دارد و منجر به افزایش سرمایه دانشی جوامع می گردد. در واقع آموزش پدیده ای پیچیده، دینامیک و مؤثر و متأثر از سایر سیستم ها می باشد.
وی با اشاره به اینکه تغییرات در نظام آموزش به کندی ایجاد می شود گفت: زیرساخت های فیزیکی در آموزش در کوتاهمدت و میانمدت قابل ایجاد و توسعه است. اما توسعه بخش نرم که بخشی بزرگتر و مهمتر است با کندی ولی مانا اتفاق می افتد، وی با بیان اینکه باید تغییرات نرمافزاری و برنامهای از دانشگاه آغاز شود اظهار داشت: دانشگاه و گروهها اختیارات زیادی دارند و باید آنها را خوب شناسایی کرده و مورد استفاده قرار دهند.
معاون آموزشی دانشگاه اذعان داشت: به عبارت دیگر آموزش باید بتواند پنج تا هفت سال بعد اثر خود را در تولید ناخالص ملی نشان دهد و آموزشی که نتواند اثر خود را در جامعه نشان دهد بیفایده است. آموزش باید خدمتی را تولید کند که منجر به ایجاد فرصت برای کشور در جهت توسعه جامعه شود. کما اینکه آنچه ما امروزه در محیط های خدمت و علمی خود می بینیم حداقل نتیجه آموزش در طی 10 سال گذشته مان است.
دکتر ضیایی در سخنان خود به این مطلب اشاره کردند که آموزش عالی و نظام سلامت در طرح تحول با یکدیگر ادغام شده و از هم تأثیر می پذیرند و در این راستا برنامه ریزی مؤثرتری را خواستار شدند.
دکتر ضیایی از مسیرهای پیموده شده و اقدامات صورت پذیرفته در سه سطح ملی- ستاد وزارت بهداشت و سطح دانشگاه و دستاوردهای اجرای طرح تحول در پیشبرد اهداف کلان آموزش عالی سلامت توضیحات مبسوطی دادند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه از پروژه های در حال اجرای طرح تحول در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به موارد زیر اشاره کرد: تمرکز و تمایز کارکرد آکادمیک - برنامه جامع تحول در آموزش بالینی با محوریت بیمار- طراحی مدل/ ارزیابی وضعیت علمی گروههای آموزشی بالینی و پایه در راستای تمایز رسالت- استانداردسازی چارچوب گزارش کمیتههای تخصصی ودر نهایت از نقش فراگیران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صحبت کردند و همچنین از دانشجویانی که متقاضی شرکت در کمیته های تخصصی طرح تحول دانشگاه می باشند دعوت به همکاری کردند.
شایان ذکر است در این همایش پنل پرسش و پاسخ با حضور اعضاء و با موضوعات اخلاق حرفه ای و طرح تمایز دانشگاه توسط آقای دکتر محمدعلی جوادی و آقای دکتر آرش خجسته ارائه شد.