دکتر شمس درهفدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه:مباحث روز آموزشی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره آموزشی دانشگاه است.
دکتر شمس دردهفدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه:مباحث روز آموزشی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره آموزشی دانشگاه است.
دکتر محمدمهدی صدوقی در در هفدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه که صبح امروز در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای سلامت دانشگاه به ویژه استاد دکتر محمد زارع، پیروی و فقیهی، به اهداف برگزاری جشنواره آموزشی و اولویتهای راهبردی معاونت آموزشی با رویکرد عدالت، تعالی و بهرهوری اشاره کرد و گفت: نیل به مرجعیت علمی از جمله مهمترین اهداف این معاونت در دانشگاه است.
وی با بیان اینکه ۱۴ گروه آموزشی دانشگاه در مسیر مرجعیت در حال حرکت هستند، یادآور شد: ارتقای نظام پاسخگوی آموزش، توسعه منتورشیپ بهزیستی فراگیران، توسعه برنامههای توانافزایی آموزشی، توسعه کمی و کیفی آموزش و آزمون مجازی و ترکیبی، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات آموزشی و دستیابی به دانشگاه کارآفرین و مولد منابع از دیگر اهداف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محسوب میشود.
وی در ادامه با بیان اهمیت توجه به هوش مصنوعی در بحث آموزش، تصریح کرد: کمیتهای در دانشگاه هوشمند تشکیل شده و امیدواریم در آینده نزدیک به نتایج خوبی در زمینه آموزش دست یابیم، معاونت آموزش دانشگاه گرنتهایی را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.
معاون آموزشی دانشگاه استقرار لاگ بوک در دورههای Ph.D و فلوشیپ را از دیگر راهبردهای دانشگاه اعلام کرد.
دکتر صدوقی از فعالیت هزار و ۵۱۷ عضو هیئت علمی در ۹۵ گروه آموزشی خبر داد و افزود: در طی سالهای اخیر تعداد اعضای هیئت علمی ۲۰ درصد افزایش داشته است و ۵۰ درصد این تعداد را هیئت علمی جوان تشکیل میدهند. در حال حاضر نسبت دانشجو به استاد ۱۰ به یک است که با توجه به افزایش ظرفیت جذب دانشجو، تعداد اعضای هیئت علمی نیز باید ارتقا پیدا کند.
به گفته وی، ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه در حال تحصیل در دورههای تحصیلات تکمیلی و ۶۰ درصد در حال تحصیل دورههای کارشناسی هستند.
معاون آموزشی دانشگاه اظهار کرد: توسعه هوشمندسازی در آموزش علوم پزشکی و راهاندازی بیمارستان شبیهساز آموزشی از دیگر اهداف معاونت آموزشی دانشگاه است. در این مسیر طراحی نرمافزارها، راهاندازی وب اپلیکیشنها و ابزار کمک آموزشی منجر به دریافت رتبههای برتر در شانزدهمین جشنواره آموزشی مطهری شد.
دکتر صدوقی ادامه داد: طرح ارزیابی گروهها نیز برای ۷۰ گروه از ۹۵ گروه آموزشی انجام شده است که سه گروه بالینی و سه گروه پایه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
معاون آموزشی دانشگاه ادامه داد: سامانه آموزشی مجازی بهشتی و مرکز آزمون الکترونیک که بهرهگیری از آن از سال گذشته کلید خورد، در حال حاضر نیز در سیستم آموزشی دانشگاه مورد استفاده قرار میگیرد. در مرکز آزمونهای الکترونیکی دانشگاه به طور میانگین روزانه چهار تا پنج آزمون در حال برگزاری است.
وی در پایان به برخی دستاوردهای معاونت آموزشی نظیر کسب افتخارات و رتبههای برتر در جشنواره آموزشی مطهری، دریافت اعتباربخشی کامل توسط هفت مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی تابعه دانشگاه، کسب مدال در المپیاد علمی کشوری، موفقیت دستیاران در کسب رتبههای پنج درصد و ۱۰ درصد در آزمونهای بورد تخصصی و فوق تخصصی و تحقق ۹۷ درصد برنامههای عملیاتی وزارت بهداشت در معاونت آموزشی دانشگاه اشاره کرد.
ضرورت اجرای مستمر ارزشیابی گروههای آموزشی با تمرکز بر کار تیمی
دکتر جمال شمس مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی نیز در این جلسه به خلاصهای از اهداف جشنواره اشاره کرد وگفت: توجه به مباحث روز آموزشی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره آموزشی دانشگاه است.
وی ادامه داد: تبین سیاستها و برنامههای معاونت آموزشی مبتنی بر اسناد بالادستی، گزارش اهم اقدامات و دستاوردهای حوزه آموزش در سال ۱۴۰۱، تقدیر از فرآیندهای آموزشی برتر، گروههای آموزشی برتر در حوزه اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی واجرای برنامههای آموزش پاسخگو از برنامههای جشنواره آموزشی دانشگاه است.
دکتر شمس به اجرای طرح ارتقای کیفیت گروههای آموزشی داتشگاه اشاره کرد و افزود: مجموعه معاونت آموزشی دانشگاه با دید تحول و ارتقای خدمات آموزشی فعالیت میکند.
وی بر ضرورت اجرای مستمر ارزشیابی گروههای آموزشی با تمرکز بر کار تیمی تاکید کرد.
اجرای طرح منتور شیپ، شناسایی و معرفی گروههای برتر آموزشی که در اجرای شاخصهای ارزشیابیها عملکرد موثرتری داشتهاند بخش دیگری از گزارش دکتر شمس را به خود اختصاص داد.
وی در ادامه درباره فعالیتهای مربوط به آموزش پاسخگو مواردی را مطرح کرد و گفت: باید با تمرکز برتامین نیازهای سلامت محور از مسیر آموزش پاسخگو در دستور کار باشد.
دکتر شمس از مشارکت ۷۰ گروه آموزشی در طرح ارتقای گروهها خبر داد و عنوان کرد: ارزشیابی دانشجویان، برنامهریزی درسی و اجرای طرح توان افزایی اساتید از جمله این برنامههاست.
آموزش قدرت اصلی حوزه پزشکی است
دکتر محمدرضا زالی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این جشنواره تاکیدکرد: تمام قدرت جامعه خصوصا در حوزه پزشکی از مسیر آموزش عبور میکند.
وی با تاکید براینکه باید بعد از آموزش و یادگیری دانش، مهارت پاسخگویی به بیمار را داشته باشیم،گفت: یک طبیب ضمن داشتن مهارت و دانش کافی باید همواره بهدنبال کسب علم و مزین به اخلاق حرفهای باشد.
نظر