وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سابقه علمی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در سطح کشور بسیار درخشان خواند و گفت: این
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سابقه علمی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در سطح کشور بسیار درخشان خواند و گفت: این دانشگاه باید در سطوح بینالمللی نیز فعالیت آموزشی داشته باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سابقه علمی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در سطح کشور بسیار درخشان خواند و گفت: این دانشگاه باید در سطوح بینالمللی نیز فعالیت آموزشی داشته باشد.
دکتر بهرام عین اللهی در هفدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادمان شهید سلامت استاد دکترمحمد زارع جوشقانی، که صبح امروز در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری، رییس جمهور و همه مسئولان درباره لزوم گسترش علم و دانش در کشور و اهمیت آن در پیشرفت کشورها، عنوان کرد: در تاریخ بی سابقه است که رهبر کشوری این میزان بر گسترش علم و دانش تاکید داشته باشد. مستکبرین و امپریالیسم با علم و دانش خود حکومت میکنند و مستضعفین هم باید علم شان را ارتقا دهند تا بتوانند در برابر امپریالیسم ایستادگی کنند.
وی ادامه داد: عظمت کوه از دور نمایان میشود و عظمت جمهوری اسلامی ایران هم از دور مشخص است. کشور در کنار تمام دستاوردهای عظیم خود، با پیشرفتهای حوزه سلامت به قدرتی نرم مجهز شده است و این ادعای تمام دانشمندان بی طرف دنیاست. دستیابی به این قدرت نرم باید گرامی داشته شود.
وزیر بهداشت از تمایل سایر کشورها برای توسعه همکاری آموزشی با ایران خبر داد و گفت: دانشگاهی همچون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سابقه علمی و آموزشی بسیار درخشان در سطح کشور، باید در سطوح بینالمللی نیز فعالیت آموزشی داشته باشد. سایر کشورها خواستار ارتقای همکاریهای آموزشی، تبادل استاد و دانشجو و توسعه فعالیتهای مشترک تحقیقاتی با ایران هستند. در دانشگاهی که با همکاری دولت عراق در همان کشور راه اندازی کردیم نیز مسئول تامین نیروی انسانی آن هستیم، این همان قدرت نرم است که دستاورد انقلاب اسلامی است.
دکتر عین اللهی اظهار کرد: دستیابی به مرجعیت علمی دیگر برای ما آرزو نیست و فعالیت در سطوح بین المللی باید مدنظر قرار گیرد. فارغ التحصیلانی همچون دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که فعالیتی برجسته در تمام نقاط کشور دارند، میتوانند در خارج از مرزها هم پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته نگهدارند.
وزیر بهداشت در ادامه از دکتر زالی درخواست کرد در زمینه دیپلماسی علم فعالیت بیشتری داشته باشد و افزود: سمیناری در این زمینه باید طراحی شود، بحث مفصلی است، اما به طور خلاصه دانشمندان یک کشور باید به پرچم و میهن خود اعتقاد داشته باشند و آن را به هیچ کشوری نفروشند؛ این دیپلماسی علم است.
دکتر عین اللهی بر جامعه محور بودن آموزشها نیز تاکید کرد و گفت: پاسخگویی نیازهای جامعه باید از اولویتهای آموزشی باشد. دانشگاه فقط محل تولید مقاله نیست، این مقالهها باید به محصول تبدیل شود و نمونه بارز وجود این پتانسیل در کشور، اقداماتی است که در بحران کرونا انجام شد.
وزیر بهداشت مهمترین مولفه آموزش در کشور را اساتید دانست و ادامه داد: رشد دانشجو و پیشرفت دانشگاه نیازمند اساتید متعهد و دیپلمات است. استاد باید بروز باشد و دانشجو را برای آینده انقلاب اسلامی تربیت کند.
وی در ادامه بر ضرورت بازنگری در سطح فعالیت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) و به میدان آمدن آموزشها، بهره گیری از روشهای نوین آموزشی، ایجاد کیفیت و ارزیابی فعالیت دانشآموختگان، اجرای به موقع طرحها و در نهایت ارتقای اثربخشی آن، افزایش بهرهوری آموزشی، توجه به بیت المال و نظارت توسط ستاد، مدیران گروه و روسای بیمارستانها تاکید کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در هفدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه به نقشآفرینی موثر دکتر عینالهی وزیر بهداشت در ابداع سبکهای آموزشی اشاره کرد و گفت: دکتر عینالهی فردی تاثرگذار و خلاق در حوزه آموزشهای علوم پزشکی است، این موضوع شرایط فعالیت آموزشی را آسانتر میکند.
رییس دانشگاه بحث نظام ارجاع در آموزش را مورد توجه قرار داد و افزود: نظام ارجاع که دستاورد ارزنده حوزه سلامت است، پیوست آموزشی دارد، لازم است این برنامه اجتماعی که به مردم تعلق دارد بیکم و کاست اجرا و حفظ شود.
دکتر زالی از تلاشهای دولت سیزدهم با رویکرد بسط فناوریها و نسل سومی شدن دانشگاهها خبر داد و تاکید کرد: توسعه شرکتهای دانشبنیان، استفاده از فناوریهای نوین در حوزه سلامت، بازمهندسی تجهیزات پزشکی و بومی سازی دانش تنها بخشی از تلاشهای دانشگاهها برای استفاده از دانش و فناوری است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت دسترسی به مرجعیت علمی خاطرنشان کرد: در 100 گروه دپارتمان آموزشی پایه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، 14 گروه پزشکی دارای مرجعیت علمی هستند.
رییس دانشگاه ادامه داد: علوم هنجاری، بحث فلسفی عمیقی است که باید به عنوان یکی از اصول دانشی در دانشگاهها شکل بگیرد.
ترویج رشتههای بینبخشی و ترجمانی بخش دیگری از سخنان رییس دانشگاه را به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه از پتانسیل مناسبی برای بسط رشتههای ترجمانی برخوردار است، رفع چالشهای این حوزه را در دستور کار قرار داد.
دکتر زالی به فعالیت 1517 عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد و گفت: از این تعداد 28 درصد استاد تمام و 29 درصد دانشیار هستند.
رییس دانشگاه به عبور دانشگاه از مرز 5 هزار مقاله اشاره کرد و خواستار اختصاص سهم جدیتر به دانشگاه در جذب اعضای هیئت علمی شد.
وی در ادامه با بیان اینکه هر ساله اساتید علم و اخلاق دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در جشنواره آموزشی معرفی میشوند از تلاشهای دکتر محمدرضا زالی استاد دانشگاه برای ارتقای جایگاه علمی و کمک به افزایش کیفیت ارایه خدمات به بیماران قدردانی کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که دانشگاههای علوم پزشکی کشور از فرصت بیبدیل و تاریخی فعلی برای ارتقای تعالی و آموزش بهرهمند شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در بخش دیگری از این جشنواره از پنج فرایند آموزشی برتر، یک بخش آموزشی برتر در آموزش پاسخگو، شش گروه آموزشی برگزیده، هفت مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی، دو دانشکده و دکتر محمدرضا زالی استاد پیشکسوت دانشگاه نیز تقدیر شد.
برای دیدن اسامی تقدیر شدگان اینجا کلیک کنید.
پانلهایی با موضوع آموزش پاسخگو، شبکه توسعه آموزش دانشگاه، پژوهش در آموزش و کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش بخش دیگری از این جشنواره بود که در روزهای شنبه 27 خرداد ماه و یکشنبه 28 خرداد ماه از 8 صبح تا 13 بعدازظهر در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی برگزار شد.
نظر